Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, December 31, 2009


Terasa begitu cepat berlalu, tirai 2009 kini melabuh tirai, datang pula 2010..kenangan 2009 yang penuh dengan suka duka, riang tawa, tangis gembira....

sesungguhnya 2009..terlalu banyak perkara yang telah berlaku, terlalu banyak peristiwa yang telah aku lalui...kenangan itu akan ku simpan rapi dan kubawa sebagai pengajaran bagiku mengharungi 2010....

Tuhan..
panjangkanlah umurku,
murahkan rezekiku,
lapangkanlah dadaku,
kuatkanlah hatiku,
tabahkan diriku,
pandanglah diriku,
berikanku kesempatan...
berikanku peluang...
agar aku dapat menebus kesalahan dulu...
di tahun baru ini....

Azamku hanya satu, dari dulu, kini dan sehingga nafas terakhirku...
"Hanya redhaMu kuharapkan, Hanya keampunanMu yangku dambakan"
"Perjuanganku belum berakhir,selagi nafasku belum terhenti, akan aku berusaha, berusaha mencari sinarMu...moga tahun ini, memberi sinar baru untukku, menambah pahala, menebus dosa..memberi dan menerima"


SELAMAT TAHUN BARU
LANGKAH BERIBU, BERMULA DENGAN SATU..
MULAKAN HARI INI DENGAN SEMANGAT BARU...
SEMANGAT YANG JITU
SEMANGAT YANG TAK PERNAH LUNTUR
WALAU DUGAAN DATANG BERIBU....

Wednesday, December 16, 2009

aku KONVO

walaupun sudah agak lama berlalu, tetapi kenangan ini, akan terpahat selamanya di sudut memori kehidupan ku....terima kasih buat semua yg telah mencipta kejayaanku...
Dengan izinNya jua.. moga kejayaan ini menjadi inspirasi aku mencipta lebih byk kejayaan di masa hadapan...aminnn

Friday, December 11, 2009

Temuduga lagi...??!!


Hari ini, merupakan hari jumaat yang begitu indah, aku seperti biasa, turun ke sekolah menghabiskan sisa2 kerja yang berbaki...hari isnin depan merupakan hari terakhir aku bekerja sebelum aku pulang bercuti ke semenanjung....

Terasa tidak sabar lagi untuk pulang, melepaskan rindu pada insan2 yang ku sayang, terasa nikmat kepulangan ku kali ini....namun saat 9.22 pagi aku menerima satu panggilan...
namun begitu belum sempat ku angkat, handphone aku dah kong!! aku lupa nak charge laaa....huhu

Pukul 11 lebih aku keluar lunch, kat sarawak kul 11.30 dah rehat kalau hari jumaat...
dalam perjalan pulang dari lunch aku merima panggilan dr abgku, mengatakan dia menerima panggilan dari pihak yayasan TAR...terkejut aku...kata abgku, yayasan dah call aku, tapi tak dapat...aku pasti, mesti yg tadi ( aku pakai dua handphone, hehe)....


Abg aku suruh aku call balik yayasan katanya berkaitan temuduga dermasiswa...
aku call...emmm terkejut jugak.. Subhanallah....Allah merancang begitu baik untuk ku...
aku telah mendapat panggilan temuduga untuk dermasiswa yayasan TAR pada 21 Disember ni, kebetulan aku balik, alhamdulillah, tima kasih ya Allah


Rakaman tima kasih buat Wan syu dan wana, kerana menolong akak mengambil cop TNC dan tolong post borang tersebut, jasamu hanya Allah sahaja yang mampu membalasnya....
doakan akak dapat dermasiswa tu ok...

Pada adik2 ku yang masih menuntut, bagi dapat first class ok, nanti ptptn tak perlu bayar...
budget 2010.

"semoga hari itu berjalan dengan lancar, amin"

emmm....nak study apa ya utk interview?????
kebetulan berada di sekolah TAR dapat pulak interview TAR, huhu

Wednesday, December 9, 2009

Kerana dia pilihan dan takdirku....


Aku tahu, dalam hidup ini pasti ada dua pilihan…yang baik atau sebaliknya…
Kerana Allah menciptakan sesuatu itu berpasangan….
Tinggal manusia membuat pilihan….
Namun begitu takdir Allah juga yang menentukan…

Aku tahu, aku bisa membuat pilihan yang lebih hebat dari apa yang aku miliki kini….
Namun siapakah aku untuk mengatakan pilihanku kini tidak hebat….
Kerana Allah jua yang memberikan….

Kalu benar pilihanku itu sebagai satu dugaan untukku….
Maka aku redha, aku terima seadanya…
Kerana aku telah serahkan takdirku kepada yang ESA
Aku pasti tidak mampu lari kemana…
Kerana telah tersurat sejak azali…
Dia adalah takdirku….

Sesungguhnya…
Aku yakin
Awan tidak akan selalu mendung
Pasti cerah akan mendatang…
Kepahitan yang aku lalui itu
Sebenarnya satu penawar bagiku…
Untuk menjadi insan yang lebih baik…

Semoga hati ini tabah, sabar dan yakin dengan takdir yang telah tercatat untukku..
Aku menerima dia seadanya, seperti dia menerimaku seadanya…..
Kerana dia adalah pilihanku…
Kerana dia juga takdirku….


“TATKALA HATI BERBICARA”

####Ya Allah cukuplah Engkau bagiku….saat aku membaca surat cinta dariMu, ternyata Kau mendengar rintihanku…tima kasih atas kata2 yang telah Engkau berikan


“Dan TuhanmMu menciptakan dan memilih apa yang Dia kehendaki, Bagi mereka (manusia) tidak ada pilihan. Mahasuci Allah dan Mahatinggi Dia dari apa yang mereka persekutukan” Al-Qasas ayat 68


Cukuplah Allah bagiku….

Monday, December 7, 2009

Mampukah aku Tuhan...


Selama hampir dua bulan aku berada di Sarawak, mengharungi kehidupan sebagai seorang guru baru biasa…walau belum lagi mula mengajar…namun bahangnya makin hari, makin aku terasa….

Kalu masa praktikal, gugup ketika di “observe” oleh pensyarah…sekarang aku gugup menggalas pelbagai tanggungjawab…mampukah aku Tuhan….

Aku sering tertanya pada diri, mampukah aku melakukan semua itu…cukupkah ilmu aku untuk aku persembahkan kepada pelajar2ku nanti…mampukah aku menjadi guru pujaan mereka…mampukah aku mencipta kejayaan pelajar2ku…mampukah aku……

Bila aku kenangkan kembali….zaman persekolahan aku dulu sudah pasti agak berbeza dengan zaman persekolahan sekarang, dan pastinya aku masih ingat cirri-ciri guru yang menjadi pujaanku sehingga kini…yang telah banyak berjasa padaku sehingga aku mampu untuk mengikut jejak langkahnya sekarang….Namun tidak pernah aku sangka…peritnya menjadi seorang guru…


Setakat yang aku tahu, kini aku diamanahkan untuk mengajar subjek fizik tingkatan 5, mathematic tingkatan 5 dan matematik tambahan ting 4…selain itu menjadi guru kelas ting 4.. bagi seorang yang baru seperti aku, sudah pasti aku sedikit terbeban kerana tangunggjawab besar memegang kelas peperiksaan….tak ditambah lagi dengan jawatan2 lain yang bakal aku pegang nanti…Guru oh Guru, susahnya menjadi seorang pendidik….

Namun aku tahu, aku akur, aku benar2 pasti..yang Allah sedang mengujiku…Allah tahu kemampuanku…dan aku berpegang pada janjiNya…Allah tidak akan membebani sesorang itu diluar kemampuannya….jadi aku mesti teruskan perjuangan ku, kerana ini cita2 ku semenjak dulu…dan aku pasti pengalaman alam persekolahan ku dulu pasti akn banyak membantu diriku disini…kerana pada masa dahulu, aku juga dalam kalangan mereka….

Apapun berlaku, aku akan cuba sedaya upayaku, menjadi seorang pendidik yang benar2 mendidik…dan semoga Allah sentiasa merahmatiku, dan menjadikan perjuanganku ini jihad untukku…semoga ilmu yang kusampaikan menjadi saham untukku sampai akhirat kelak…ameen



"aku yang mengharap"

HARIZ^M

Sunday, December 6, 2009

Semoga saat itu....


semoga saat itu

tiba dalam keadaan aku betul2 bersedia,

semoga saat itu

tiba dikala aku sudah menyuci segala dosa,

semoga saat itu

tiba dalam aku mendapat keredhaan dariNYa,

semoga saat itu

menjadi titik mula kehidupan baruku dengan penuh tenang dan bahagiaaa....



Sesungguh saat itu penentu segalanya...

menutup sebuah cerita kehidupanku...

namun membuka sebuah cerita baru...

yang aku pasti....

jiwa ku mendapat ketenangan...



semoga saat itu...

aku mampu menggalas segala tangunggjawab...

banyak memberi dan menerima..

semoga aku tabah hadapi segalanya....



Semoga saat itu

dipermudahkan segala urusanku..

ameennn

Friday, December 4, 2009

MALASnyaaaa

Lama sudah tak update blog ni, nampak dah sesawangnya...huhu...
nak kata buzy, tak pun....malas kot....huhu
emmm menjalani rutin di sarawak ni...kadang-kadang membosankan jugak....
maklumlah TV pun tak der g kat umah sewa ni....
nasib la intenet ada, boleh gak chatting2, tgok facebook...hehe

Ramai kawan2 lain dah selamat dan bahagia menjalani cuti di rumah masing, tapi aku kat sini
kena turun ke sekolah, hanya dua minggu diberi cuti...apakan daya, ALLAH nak uji lagi...aku redha....aku sabar, lagipun banyak sangat benda aku belajar selama sebulan kat sini.....

Di sini, aku nak rakamkan terima kasih tidak terhingga, kepada, K.ZUE, K.NIZA, K.AZREEN, K.SHANTI, dan housemate aku..EDA dan SYU, akak2 kat sini semuanya baik2, tanpa mereka mungkin aku tidak sekuat ini...kata mereka, mereka juga pernah mengalami apa yang kami alami hari ini.....syukurku padaMU Tuhan, kerana telah mengutuskan mereka kepada kami....sungguh aku tahu ALLAH menyayangiku...

Apa yang aku rasakan sekarang ini, adalah kerinduan ku pada ayah dan ibuku....aku tahu mereka sangat sunyi dikampung tanpaku...bermula berdua, sekarang berdua kembali....

wahai ibu dan ayahku
anakmu akan kembali tidak lama lagi...untuk mengubat rindu di hati.....

Semoga hari2 yang akan berlalu, berlalu dengan pantas, kerana aku sudah tidak sabar ingin kembali ke tanah air ku, bumi kelantan yg aku cintai....
moga aku tetap sabar menghadapi hari-hari itu......

Friday, November 20, 2009

Erti sebuah pengorbanan......

Wahai Ibu dan ayahku...
doakan anak mu disini...
mohon ampun aku hulurkan
kerana tidak dapat pulang beraya dikampung,
sedih pilu tetapi inilahi erti sebenar bagiku......

namanya PENGORBANAN...
walaupun hatiku sebak menahan rasa kerinduan..
namun aku mesti teruskan juga
demi untuk mencari rezeki d perantauan...

Ibu, ayah...
walaupun anakMu jauh dibumi kenyalang...
namun tidak sesaat fikiran ini
melupakan dirimu disana...
terima kasih ibu...
terima kasih ayah...
kerana sebuah PENGORBANAN jugalah
aku telah berada di sini....






Wednesday, November 18, 2009

Masih ada ruangkah untuk ku TUHAN...


bila aku terkenang kembali...

noltalgia zaman kanak-kanakku

zaman remaja ku....

aku termenung hampa...

terlalu banyak dosaku Tuhan...


layakkah aku mendambakan syurgaMu yang manis itu...

sedangkan hatiku penuh dengan segala noda hitam

diriku terlalu hina....

aku malu Tuhanku....

malu untuk berdepan denganMU.....


Tuhanku..pimpinlah aku

menghadapi hidup ini...

aku tidak mahu menjadi manusia hipokrit

yang mulia dipandang manusia

tetapi terlalu hina di sisiMu

aku tidak mahu menjadi manusia yang hanya inginkan dunia

tetapi aku melupakan akhirat yang akan datang

yang diantara duanya terlalu singkat

bagai siang dan malam....


oh Tuhanku...

masihkah aku diberi ruang..

diberi waktu untuk sucikan segala nodaku....

segala dosa-dosaku....


Tuhanku..

pandanglah aku...

kasihanilah aku..

pimpinlah diri ini...

kuatkan mujahadahku....

tingkatkan imanku...

tambahkan ketaqwaanku...

agar aku tidak tersesat jalan lagi....

agar aku terus memburu redhaMu...


Tuhanku...

andainya hidupku ini membawa kesesatan bagiku

aku rela mati

asalkan mati ku itu dalam redhaMu

dalam keadaan aku bersih dari segala dosa2 silamku...

dan matikanlah aku

dalam kalimah la ila ha ila ALLAh......


ya Tuhanku...

kuatkanlah semangatku

untuk terus bertaubat padaMU...

kerana hanya itu dapat aku lakukan

untuk menagih keampunanMu

atas segala kekhilafanku

menaniayai diriku sendiri

mengudang kermurkaanMu...

Tuhan..ampunkanlah aku....

berikan lah aku waktu..........aminnnn


''tiada yang lebih bermakna dalam hidup seorang

hamba selain mengharapkan redha dari Penciptanya,

dan aku adalah salah seorang darinya"

HARIZ^M


Monday, November 16, 2009


Sudahku cuba Tuhan…
Namun aku masih belum cukup tabah untuk hadapi semua ini..,
Tolong aku Tuhan..
Aku tidak mampu bertahan…

Adakah ini akhirnya sebuah mimpi
Yang dulu begitu indah ku rasakan
Rupanya kenyataan ini
Ternyata begitu pahit untuk ku telan

Ya Allah, jika aku hambaMu
Yang teraniaya..
Maka kabulkan doa ku…
Jauhi la aku dari sifat hasad dan dengki…

Tuhan, aku hamba MU..
Kesihanilah aku….
Tolonglah aku di sini..
Kerana saat ini…
Aku begitu lemah..
Aku derita…
Aku sengsara…
Hanya Engkau dapat mengetahui
Apa yang terbuku dihati….

Ya Allah..
Aku ingin pulang…
Pulang di tempat dimana ada kebahagiaanku…
Aku sudah cuba untuk tetap berada di sini
Namun aku tewas dengan perasaanku sendiri…
Hatiku belum masih di sini…
Jiwaku kosong…
Senyumanku tidak lagi seperti dulu…

Tuhanku….
Bantulah hambaMu ini…
Aminnn.

Wednesday, November 11, 2009

Wahai Hati

Wahai hati
Usahlah kekanan dan kekiri
Tetaplah pada jalan yang satu
Jalan menuju kebahagiaan abadi

Wahai hati
Usah mengikut kehendak sendiri
Tengoklah sekeliling
Buruk engkau hindari
Yang baik engkau teladani


Wahai hati
Tidak perlu kau kisah
Dengan kata2 manusia
Kerana itu bukan penentu bahagia
Tapi kisahlah dengan kata Allah
Kelak kau mendapat merasai nikmatnya…

Wahai hati
Ketahuilah perjuangan itu pahit
Kerana syurga itu manis
Mujahadah itu berat
Kerana darjatnya terlalu tinggi…

Wahai hati
jangan biar ianya kering
apatah lagi mati,,
basahilah ia dengan sentiasa
mengingati Pencipta
agar hati sentiasa segar
tenang dan bahagia…


Wahai hati
Tetap la sujud
Pada maha Esa
Ingatlah segala nikmatNya
Syukurlah diatas segala kehendakNYA
Jadilah sebaik-baik hati
Kerana hati yang mulia
Sudah pasti disenangi
Manusia dan juga DIA….

“JAGA LAH HATIMU”

Monday, November 9, 2009

Hanya PadaMu aku berserah....

Tuhan,
kehidupanku bagai baru bermula,
walau sudah 23 tahun berusia,
begini rupanya alam pekerjaaan
sudah lama aku dambakan..
rupanya..
tidak seindah mimpi semalam
tidak sewangi yang aku inginkan

Ku pegang pada janjiMu
semua yang berlaku
atas kehendakMu
atas keizinanMu,
aku terpilih kerana aku mampu,
aku terpilih kerana Engkau tahu,
inilah yang terbaik untukku

cita2 jadi nyata,
hanya lakarannya perlu aku corakkan
agar urusan dunia dan akhirat seiringan
hanya padaMu aku berserah Tuhan

langkah demi langkah
kini aku atur
agar tidak terpesong jalan
dalam mencari keredhaanMu Tuhan
moga alam baru ini
lebih membawa aku mengenali Mu
dekat pada MU....

Titik ini baru bermula
noktahnya belum ku tahu di mana
namun di mana jua aku berada
niat ku tetap satu
mencari saham dunia dan akhirat
menagih keredhaan dariNya
mengharap ibadat ku diterima....

Tuhan...
aku tidak ingin merungut
aku tidak mahu mengeluh
biarlah segala keluh kesahku ini
hilang begitu sahaja
diiringi kekuatan dariMu
kerana tanpanya...
pasti aku tersungkur kecewa
oleh kerenah dunia
yang menuntut segala macam
ragam yang ada padanya

Tuhan..
kuserahkan
segala urusanku
hanya padaMu
Tiada sesiapa untukku mengadu
selain padaMu yang satu
cukuplah Engkau penolongku
hidupku, matiku
hanya untukMu

"Aku tidak perlu berharap untuk esok hari
kerana esok
belum pasti untukku"


Hariz^m
STAR

Tuesday, November 3, 2009

AKU DI BUMI KENYALANG

Tidak pernah aku duga,
Ini rupanya perancanganMu Tuhan…
Tidak aku sangka, aku diberi peluang ini….
Menangis dalam gembira…
Suka dalam duka…
Pelbagai perasaan bercampur baur..
Dek menerima panggilan ke SARAWAK…
Mimpikah aku????bagai tidak percaya…
Semua ini adalah kenyataan yang perlu aku redhai….

Tatkala kaki melangkah keluar dari semenanjung…
Hati hiba seketika…
Meninggalkan orang tersayang
Demi sebuah amanah yang diberikan…
Aku perlu nampak gagah…
Walau aku tahu….aku lemah…
Aku perlu nampak gembira…
Walau aku sedang berduka lara….

Cabaran ini aku perlu sahut
Dugaan ini perlu aku tempuh
Kerana aku insan yang dipilihNya
Untuk berada di bumi kenyalang ini
Aku redha Tuhan…
Kerana disini rezekiku dilemparkan…
Disini jua titip permulaanku
Sebagai pendidik anak bangsa…..

Pengalaman ini tidak ada nilainya,
Tidak mampu aku beli dimana-mana,
Akan aku hargai buat selamanya..
Demi mendukung sebuah cita-cita
Bergelar GURU pendidik bangsa…
Rela ku korban apa jua…

Tuhan, tabahkan hatiku
Kuatkan semangatku..
Agar terus membara setiap masa..
Permudahkan segala urusanku di sini
Terimalah pekerjaan ini
Sebagai ibadat untukmu
Moga menjadi saham diakhirat kelak..
Amin….

Tuesday, August 11, 2009

kerana aKU INsan BIASA!!

aku tahu, aku mengerti..
aku tidak layak
mengdambakan yang terbaik dariNya...
kerana aku insan biasa...
yang hina lagi penuh dosa...
kusyukku kurang...
aku sering lupa..
sering alpa..
sering tersungkur...
terkandas kecewa....
arus dunia ini...
betul2 buat aku lemas....
hanya dengan mengingatiNya..
hatiku kembali tenang..
jiwaku kembali hidup...
ya Tuhan...
janganlah Kau uji hambaMu ini...
dengan sesuatu yang tidak sanggup
untuk ditempuhi...
seperti mana kau meguji
orang2 terdahulu...
Sesungguhnya...
aku tidak mahu apa2
selain mengharapkan keredhaanNya..
mengharapkan keampunanNya..
Insan biasa sepertiku ini..
hanya mampu mengalirkan
airmata keingsafan..
diatas segala kekhilafan...
sambil dengan sejuta pengharapan..
agar Penciptaku masih mahu
memandangku.............
memberi belas kasihanNya padaku.....
Namun....
aku juga insan biasa...
yang punya cita2
mahu syahid dijalanNya...
mahu hidup bahagia di dunia
dan Di akhirat sana...
mahu menjadi
salah seorang kekasihNya....
Ku panjatkan doa..
agar insan biasa seperti aku ini,
diberi kekuatan luar biasa...
agar aku....
mampu bertahan,
bermujahadah.....!!
melawan kehendak
nafsu muda ku...
dan godaan syaitan
yang ingin sentiasa
melihat aku kalah
dalam medan mujahadahku ini.....
Tuhanku...
berikanlah kesempatan insan biasa
yang penuh noda ini
menyuci segala dosa...
menghapus segala titik2 hitam..
menebus segala kesalahan...
agar insan ini tidak tergolong
dalam kalangan orang yang rugi....
Tuhanku....
tutuplah segala pintu maksiat bgku..
bukalah pintu rahmatMu seluasnya padaku...
dan terimalah taubat dan amalanku...
amin.....Ya Rabbi Alamin......
".......kerana aku insan biasa yang ingin bahagia
dunia dan akhirat......."
Hariz^m

Sunday, August 9, 2009

Tahniah Dari ku....

Tiada kata dapat diungkapkan,
selain sekalung tahniah
kepada semua graduan
yang akan menjalani konvekesyen yang ke-4o nanti..

Kepada sahabat-sahabat seperjuanganku..
yang sama-sama bergelombang ilmu,
jatuh dan bangun bersama...
tawa, tangis, suka dan duka...
tahniah sekali lagi,
kerana menjadi insan-insan yang terpilih oleh ILLAHi...
mengenggam kejayaan ini...

Walaupun dimana kita nanti..
siapa kita nanti...
ingatlah ikatan uhkwah yang terjalin di sini
tidak akan pernah termeterai..
kerana ianya ikatan janji..
yang bersaksikan ILLAHI...
berjumpa dan berpisah
hanya kerana mengharapkan keredhaanNya...

Moga kejayaan ini tidak terhenti disini..
kerana ilmu Allah itu luas tidak bertepi...
ada rezeki, kita pakat2 sambung second degree..
moga jihad kita ini sampai mati..
amin...ya Rabbi..

P/s: Tahniah, tahniah, tahniah....

Wednesday, August 5, 2009

Isteri meleteri suami??

Isteri meleteri suami


"Bang ni balik je kerja, tak nak langsung tolong saya siapkan kerja rumah. Baca surat khabar, menghadap TV, itu jelah yang awak tahu.Kitakan sama-sama bekerja bang. Saya pun penat macam abang juga. Sekurang-kurangnya buatlah air kopi sendiri, bukannya susah pun.Tukarkan lampin anak ke, ringan sikit kerja saya ni. Nak masak lagi. Abang juga yang nak makan nanti... pot.. pet.. pot.. pet..... " leter Ina kepada suaminya sejurus kembali dari pejabat masing-masing.

Kalaulah Ina tahu, betapa besar hukuman serta dosanya meleteri suami sendiri, sudah tentu dia tidak akan mengulangi perbuatannya itu.Lebih-lebih lagi, sekiranya Intan menghayati ganjaran pahala yang tidak ternilai kerana berbakti kepada suaminya. Dia tidak akan merasa susah mahupun penat dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu.

Dewasa ini boleh dikatakan fenomena isteri meleteri suami atau dalam kata lain tidak menghormati suami. Bagaikan sudah menjadi satu perkara lumrah bagi kebanyakkan pasangan, tanpa sedikitpun merasa bersalah melayani mereka seperti adik lelaki sahaja lagaknya.Apa yang lebih mendukacitakan, apabila ada di kalangan isteri yang menyifatkan menjaga peribadinya dengan bersikap sopan terhadap suami sebagai ketinggalan zaman.Keadaan ini juga akan menjadi model yang tidak baik kepada anak-anak yang mungkin diwarisi dari satu generasi ke satu generasi lain sehingga akhirnya menjadi satu budaya yang negatif.

Banyak nas al-Quran, terutamanya hadis Nabi yang membincangkan tentang kewajipan isteri mentaati suami, selagi tidak diminta melakukan perbuatan maksiat.Sabda Rasulullah s. a. w. yang bermaksud:

"Jika sekiranya aku berhak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang yang lain, nescaya aku menyuruh para isteri sujud kepada suaminya."

Hadis tersebut menerangkan betapa kepatuhan isteri terhadap suami amat diutamakan demi kebaikan sesebuah institusi keluarga, sesuai kedudukannya sebagai pemimpin rumah tangga.

Demikian juga halnya ketika junjungan besar Nabi Muhammad s. a. w. mikraj ke langit. Baginda telah dipersaksikan dengan neraka dan penghuninya yang kebanyakkannya terdiri daripada kaum wanita.

Ali Karramallahu Wajhah berkata: "Aku masuk ke rumah Nabi beserta Fatimah, aku mendapati baginda sedang menangis tersedu-sedan. Aku bertanya, "Ya Rasulullah, apa yang ! membuat anda menangis?" Baginda menjawab, "Ya Ali, pada malam aku diangkat ke langit, aku melihat kaum perempuan daripada umat ku disiksa di neraka dengan bermacam-macam seksaan. Lalu aku menangis kerana begitu berat seksaan mereka yang aku lihat."

MENGHERDIK

Baginda antara lain melihat perempuan yang digantungkan dengan lidahnya, sedangkan air panas dituangkan ke dalam tenggoroknya kerana ia telah menyakiti dan menyumpah-nyumpah suaminya.Ada isteri yang tergamak bercakap kasar malah mengherdik suaminya kerana tidak mendapat apa yang diminta seperti barang kemas, perabot rumah berupa set sofa dan TV rata 29 inci yang menjadi trend semasa.

Lebih buruk lagi perangai si isteri apabila membanding-bandingkan suami dengan jiran tetangga yang mampu menyediakan barangan terbabit, sekali gus dilabelkan sebagai suami mithali. Bukan tidak boleh sama sekali meminta sesuatu daripada suami tetapi janganlah menggesa mereka menuruti kemahuan anda sehingga membebankan dirinya.Sebaliknya, isteri patut bersyukur kerana berpeluang meraih keredhaan Allah.Nabi Muhammad s. a. w. bersabda,

"Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada seorang isteri yang tidak bersyukur kepada suaminya."

Hal ini biasa terjadi kepada suami yang miskin, manakala isterinya pula tergolong dalam orang-orang berada, yang suka mengungkit-ungkit mengenai hartanya, apatah lagi yang telah dinafkahkan kepada suaminya.

Islam juga mengajar isteri agar melakukan kerja-kerja rumah seperti memasak, membasuh, mengasuh anak-anak, melayani kehendak suami dan sebagainya dengan penuh rela dan tabah hati.Mungkin ia agak sukar untuk dipenuhi apatah lagi bagi isteri yang bekerja, namun percayalah, ia bukan sahaja akan menjadi perkara biasa tetapi juga ringan dan lancar, jika kita menganggapnya sebagai ibadah dan juga satu jihad.

Marilah kita sama-sama merenungi kisah anakanda kesay! angan Nabi Muhammad s. a. w. iaitu Fatimah Az-Zahra yang melaksanakan rutin hariannya sebagai seorang suri rumah tangga secara sendirian tanpa pembantu. Fatimah pada suatu hari telah meminta suaminya, Ali pergi menemui Rasulullah s. a. w. dan meminta jasa baik baginda untuk menyerahkan seorang wanita tawanan perang sebagai pembantu rumah.

Rasulullah bagaimanapun tidak dapat memperkenankan permintaan puterinya kerana semua harta rampasan perang termasuk wanita-wanita itu bukan menjadi milik baginda, tetapi milik negara Islam dan kaum Muslimin seluruhnya.Baginda tidak dapat memberikan sesuatu yang bukan menjadi miliknya.

Permintaan Fatimah itu membimbangkan baginda, bukan kerana tugas berat yang sedang dipikul oleh puterinya itu tetapi disebabkan oleh bayangan keluh kesah seorang isteri yang tertekan akibat tugas-tugas yang perlu dibereskannya.

Pada sebelah malamnya, baginda telah mengunjungi rumah Fatimah dan menyatakan kepadanya: "Apakah kamu berdua (Fatimah dan Ali) suka kepada satu pemberian yang akan ku berikan ini, sedangkan ia lebih baik daripada apa yang kamu minta siang hari tadi?"Fatimah amat sukacita mendengarkan tawaran tersebut sekalipun dia tidak mengetahui apa bentuknya. Rasulullah menyatakan kepada Fatimah bahawa hendaklah dia membaca Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu Akbar, masing-masing sebanyak 33 kali setiap kali sebelum tidurnya.

Semenjak itu, wirid yang diajarkan oleh Rasulullah telah menjadi amalan anak dan menantunya. Hasilnya, Fatimah mendapati dia tidak lagi menjadi keluh kesah dalam menghadapi apa jua kerja-kerja sehariannya yang berat, malah merasa cukup bahagia melakukannya.Baginya, segala tugasan yang disempurnakannya sebagai seorang suri rumah merupakan satu amalan yang solehah.

Dengan taufik Allah, sesungguhnya walau seberat mana sekalipun tugasan yang menanti di rumah, tidak akan memenatkan selagi i! steri tidak meletakkan dirinya seolah-olah sama taraf dengan suami, walau setinggi mana sekalipun darjatnya.

Kepada para suami, kita sama-sama maklum, dalam zaman moden yang serba mencabar ini terutamanya di bandar-bandar besar, kita tidak dapat mengelak kos sara hidup yang tinggi sekali gus memerlukan kedua-dua suami isteri keluar bekerja.Si isteri telah melakukan pengorbanan mencari rezeki tambahan untuk menyara keluarga yang sepatutnya menjadi tanggungjawab suami.

Jadi sudi apalah kiranya sang suami bersama-sama meringankan tugas si isteri seadanya. Bukankah Rasulullah s. a. w. telah berpesan supaya para suami berbuat baik kepada isteri mereka. Jikalau isteri taat kepada kalian, janganlah pula menyusahkan mereka.Nabi Muhammad s. a. w. bersabda yang ertinya:

"Orang-orang yang terbaik daripada kamu sekalian adalah yang lebih baik dalam mempergauli keluarganya dan saya adalah yang terbaik dalam mempergauli keluargaku."

** Bagi kaum wanita & lelaki yg sudah berumah-tangga, marilah kita sama-sama belajar saling tolong-menolong meringankan beban pasangan kita.Semoga kisah tadi membawa menfaat bagi kita semua... insya'Allah.


P/s: sebagai pesanan untuk diri sendiri, sebab selalu sangat dilabelkan suka membebel, huhu, ya ke?? Kena berubah untuk kebaikkan…semoga mendapat manfaat pada sape sahaja yang baru dalam menjalani kehidupan rumah tangga mahupun yang sudah lama..

Tuhan seandainya...

Tuhan seandainya telah kau catatkan dia miliku,


Tuhan seandainya telah kau catatkan dia miliku,
Tercipta untuk diriku,
Satukanlah hatinya dengan hatiku,
Titipkanlah kebahagiaan antara kami….
Seiringkanlah kami melayari hidup keketepian sejahtera..

Tuhan ku mohon apa yang telah kau takdirkan padaku…
Ku harap dialah yang terbaik untukku,
Kerana kau tahu apa isi hatiku,
peliharalah aku dari kemurkaanMu….

Jika dia Kau takdirkan untukku,…
Permudahkanlah segalanya…
Semoga aku tahu…dia tercipta untuk menemaniku….
Bukakan hatiku menerima dia seadanya….
Aku redha dengan ketentuanMu
Kerana ku serahkan segalanya padaMu Tuhan..

Ya Tuhan ku…
Seandainya telah kau takdirkan
Dia bukan milikku
Bawalah dia jauh dari pandanganku…
Luputkan dari ingatanku…
Sesunnguhnya Tuhan..
Peliharalah aku dari fitnah dunia ini…
Berikan aku kekuatan
Melontar bayangannya ke dada langit..
Hilang bersama senja merah
Dan pekat malam…

Ya Tuhan…
Dalam setiap doaku,
kupanjatkan keampunan padaMu..
Ampunkanlah dosaku…
Dosa keluargaku….
Dosa ibubapaku….
Terlalu banyak dosaku Tuhan…
Berikan aku kesempatan
Untuk menebus setiap noda hitam dalam hati ini
Agar aku dapat tenang menghadapMu Tuhan…
Kerana sesungguhnya cinta hakiki hanya padaMu..

Saturday, February 28, 2009

Tidak aku pinta....


Dengan namaNya yang maha pemurah lagi penyayang....



Syukurku panjatkan, saat ini aku masih bernafas, diberi lagi pinjaman nyawa...



Dalam kekalutan yang buat aku lemas,

aku masih diberi peluang untuk melarikan diri seketika..

lari dari kekalutan di Kampung Selamat...

yang sememangnya menuntut seribu pengorbanan......



Tuhan...

tidak aku pinta berakhir begini....

tidak aku duga begini jadinya...

namun ku tahu...rencanaMu yang terbaik...

mana mungkin aku tidak merelakan...

kerana itu sudah ditakdirkan untukku....



Tuhan...

Masihkan Engkau sudi memandang hambaMu ini...

yang penuh dengan daki kekotoran....

kelam dengan kegelapan...

Masihkah Engkau sudi tuhanKu.....



Tuhan...

Berikan aku kesabaran...

menanti hari2ku....

meniti liku2 dugaan kehidupan ini....

Berikan aku keteguhan iman...

agar aku tidak terjatuh ke lembah paling hina...,

agar terpelihara aku dari fitnah dunia....



Tuhan....

tiada upayaku selain mengharapkan keredhaan dan keampunanMu....

aku yakin, kebahagiaan itu akan datang jika aku berserah padaMu yang menentukan.....



Tuhan............

tidak aku pinta....

tapi Kau tetap memberi yang terbaik untukku....

tidak ku sangka....

segalanya telah ditakdirkan untukku.......








Wednesday, January 14, 2009

Selamat Berjuang...penyambung rantai dakwah

Alhamdulillah, syukur ku panjatkan pada Illahi, dalam kesibukkan menjadi seorang guru, aku masih diberi kesempatan waktu untuk bersama dengan mereka...penyambung rantai perjuangan islam.

Pilihan raya kampus USM, bakal tiba, tempoh berkempen yang singkat, tidak bererti kita patut berputus asa, pada adik-adik ku, JORAIHA, HUSNA, HISYAM, SYAWAL, HAFIZ, SUFIAN, teruskan perjuangan...kami disini sentiasa menyokong anda...antum semua telah dipilih kerana antum semua mampu memegang amanah tersebut..IA...

Kepada sahabat-sahabat yang berada di usm mahupun di luar usm, jom ramai2 kita mengundi pada esok hari 15hb.01.09, jangan lupa membawa IC anda....sama2 menyokong calon pro mahasiswa anda! Allahhuakbar.

Tuesday, January 6, 2009

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi penyayang, berhabuk sudah blog ini, disebabkan tiada peluang untuk di update....kesibukkan mengatasi segalanya...namun tidak bermakna dilupakan....

Sekarang ini, aku tengah LM kat sek.keb kg Selamat. IA selamat dan sejahtera, internet susah sikit kat sini, sebab tu la tak leh nak update....

sesi sekolah dah mula, maknanya, aku dah start mengajar dah sekarang, buat masa ini aku diberi tanggungjawab untuk mengajar subjek mathematics form 1 and physics form4...emm...alhamdulillh...semoga semuanya dipermudahkan...

kepada kawan2 yang seangkatan berpraktikal, selamat menjalankan tugas masing2...jaga diri elok2, jaga iman, jaga peribadi dan tingkah laku..semoga segalanya berjalan seperti yang diharapkan dan dipermudah...senang2 melawat la ana kat sini, buat gayah, nik, maryam, yusra, sue, sajdah, fairos, zira, banyak sgt nak sebut...semua laaa kawan2 ana...semoga semuanya berjaya menjadi cikgu yang disayangi.

buat adik2 ku yang berada di usm, teruskan perjuangan antum semua,...

salam sayang, rindu dari ej buat semua sahabat perjuangan....