Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Sunday, August 31, 2008



Semakin aku ingin larii...


semakin kuat dia menghampiri...


semakin ingin cuba elak...


makin kuat dia memberontak...





aku tidak kuat lagi...


tidak kuat lagi Ya Allah...


aku tidak mampu untuk melawannya sendiri....


Ya Allah..bantu diriku ya Allah...


jangan kau biarkan diriku menentukan nasibku sendiri...


walaupun sesaat ya Allah....





"tidak Engkau membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"..


ku yakin dengan janji mu itu ya Allah....


ujianmu ini untuk menguji kesabaranku...


kutahu....


namun ku tak mampu untuk bersabar tanpa taufiq dan hidayahMu ya Allah...


bantulah aku ya ALLAh...


aku hina Ya Allah..


aku banyak Dosa....


ampunkanku Ya Allah....





panjangkan umurku ya Allah..


moga aku dapat menjalani ibadat puasa ini dengan sempurna...


menyuci segala kotoran yang ada dalam hati ini...


meyembuhkan hatiku yang sakit kerana terlalu banyak noda2 hitam...


moga ramadhan ini akan melahirkan diriku yang suci dari segala dosa....


moga kudapat manfaatkan bulan ini dengan sepenuhnya....amin...
p/s sungguh2lah diri menyucikan dosamu...
sungguh2lah hati membersihkan segala noda hitam...
moga ampunan milikmu......amin......

Thursday, August 28, 2008

SalamRamadhan..

Cukuplah ALlah bagiku.....

Ya Allah...ampunkan hambamu...kerana sering lupa padaMu...sedang Kau tidak pernah sesaat tinggalkanku....

Tuesday, August 26, 2008

sedihnya....tak dapat p pendang!!

mengeluh pulak ke aku ni???
emmm....

mungkin takde rezeki aku kali ini...
tak pa la, aku redha.....
Allah merancang untuk memberi yang lebih baik dari itu....

aku juga kenalah merancang...
untuk masa terdekat ni
mesti fokus pd latest program ANDAI KAU TAHU...
makanan tak settle lagi, cenderahati entah kemana....
emm kena run ni...
jangan cepat melatah ya cik ej....

dalam pada tu...
kena prepare utk test...
labwork electronik....

minggu ni semua kena settle.......

pada bakal2 fasi yang akan ke MRSM pendang
tahniah dan selamat berjaya...
tinggallah kenangan indah disana...
moga semuanya berjalan seperti yang dirancang...amin...
pada semua penggerak Team Bounding...
minta maaf ya....Terpaksa tarik diri last minute..
disebabkan hal yang tak dapat dielakkan...

sedih tapi terpaksa...
kita hanya merancang...
Allah jua yang menentukan....


~aku redha~

Monday, August 25, 2008

layakkah aku utk kecewa???

kecewakah aku....
patutke aku kecewa....
siapa aku untuk rasa begitu.....

tidakkah itu semua salah aku....
aku punca segala-galanya...
tapi patut ke aku menyalahkan diri....
meletakkan diri kearah kebinasaan....

atau mungkin ini satu permulaan baru dalam hidup aku.....
signal for me to speed up.....
hint for me to be more focus?????
emmmmm......maybe......

atau mungkin ini balasan dari Allah untukku....
atas segala dosa2 ku yg banyak....
atau mungkin ini dugaan untuk aku....
menguji tahap kesabaranku...
kebergantunganku padaNya...

atau mungkin jugak semua diatas????

emmmm......
persoalannya..
mungkin hatiku sudah mati dengan perasaan kecewa itu.....
atau mungkin terlalu banyak titik2 hitam dalam hatiku ini...
sehingga cahaya ilmu itu tidak mahu menembusi....
haruske aku membiarkannya begitu.....
sesekali tidak!!!!!

yang pasti
aku tidak akan penah putus asa...
tidak akan aku berhenti untuk berusaha...
tidak akan aku berhenti berharap dan berdoa...
tidak akan sesekali berhenti menyucikan hati ini.....
sungguh aku tidak akan berhenti....

kerana aku tau....
tuhanku satu...Allah swt...
Dia yang menciptaku....
Dia mengetahui apa yg ada dalam diri dan hatiku....
Dia memahami ku lebih dari diriku sendiri.....
Dia yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...
sentiasa ada dikala aku duka dan suka....
Dia yang Maha menerima taubatku...
Dia yang memberi ketenangan pada hatiku...
walau gelap mana hatiku...
Dia akan memberi sinarnya....

jadi layakkah aku untuk kecewa....
sudah pasti tidak!!!!
sedangkan ku tahu...
cukuplah Allah bagiku.....

Ya Allah..tetapkan diriku,hatiku dalam jalan yg diredhaimu....
peliharalah aku ya Allah...
peliharalah aku dari perasaaan yang tak layak untuk aku milikki....
peliharalah aku dari fitnah dunia....
ampunkan dosaku..
terangilah hatiku dengan cahaya ilmumu....amin.....



~kujadikan kekecewaan itu
bagai siraman air keatas logam yg sedang terbakar.....
ia mengukuhkan, meneguhkan, dan menjadikan logam itu makin kuat.....
moga hatiku juga begitu.....~

~ku yakin dengan janji ALlah~

Sunday, August 24, 2008

fokusss!!!

hari ni tanggal 24hb 08 08,
aku baru je kembali dari kampung halaman, setelah hampir sepuluh hari aku beruzlah di kampung sendiri.....

10hari bagaikan sehari je aku rasa, belum puas lagi aku menatap wajah tenang bondaku,
wajah gigih ayahandaku...baru je sampai, aku sudah terasa rindu pada mek dan ayah......

ku pulang ke kampung untuk mencari ketenangan, mencari ruang sedikit untuk diriku dan keluarga sambil aku berfikir untuk mengatur hari2 penuh keringat aku di usm....

kini ku datang Usm, membawa semangat baru yang ku kumpul dari kata2 kedua ibubapaku yang keterima dari dugaan Allah padaku......."fokus"...itulah perkataan yang dapat aku gambarkan, menjadi titip mula yang akan ku atur bermula esok.....moga Allah permudahkan segala urusanku.....

sebelum ini aku terlalu memikirkan....
sehingga aku alpa pada janji Tuhan....
penah aku menangis teresak2 kerana terlalu memikiran sesuatu yang tidak perlu kusebut disini......seketika aku terus solat, ku panjatkan doaku... biar ALlah tunjukkan jalan....tiba2 ku rasa ketenangan menyelinap di sanubariku....dan ku buka surat cinta dari Allah....ku buka ikut hati....ku baca tafsirnya....antara bait2 kata yang kutemui....."..sesungguhnya doamu itu menumbuhkan ketenteraman jiwa bagi mereka.Allah itu maha Mendengar dan Mengetahui.." al taubah 103...aku tersentak....bukan kali pertama tapi setiap kali ku buntu pasti Surat itu lah yang ku buka, kitab suci Al-quran, kalam dari Allah dan tiap kali itulah aku menemui jawapan diatas kebuntuan ku......terima kasih ya Allah...kerana sudi memujuk diri ini......

ku baca lagi surat itu....aku menangis, menangis kerana merasakan Allah terlalu dekat denganku...aku menangis kerana aku kesal, yang aku sering lupa padaNya....tiba2 ku temui sepotong ayat yang terlalu indah, janji Allah yang pasti..."Sesungguhnya Allah membeli dari orang2 mukmin, baik diri maupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka" (al Taubah 111)....ya Allah adakah aku tergolong dari hambamu yang itu....sudikah aku menjualnya....aku tidak mengetahui....tapi Allah yang lebih mengetahui apa yang ada dalam hatiku.....

bermula detik itu....ku kumpul kekuatanku..ku tak ingin berpaling lagi, tapi aku harus meneruskan sisa2 yg berbaki......dan kini ku bawa kesini....moga ku istiqamah dengan semangat ini, moga ia tidak hanya semangat....tapi aku mampu utk realisasi, untuk menterjemahkan dalam diary hidup aku...

aku perlu fokus.....jangan biarkan anasir2 luar mempengaruhi hidupku....aku perlu yakin...yakin dengan janji Allah, yakin dengan perancangan Allah....aku perlu sabar, sabar dengan dugaan yg dtg menyinggah....aku perlu kuat,kuat untuk melawan nafsuku.....

"ya Allah aku berlindung padaMu dari hasutan syaitan laknatullah"

~semangat baru ku~

Monday, August 11, 2008

wahai diriku.........

wahai diriku...

hatimu sentiasa lembut halus sentuhannya...
agar sentiasa sedar akan keagungan-Nya..

wahai diriku...
insafi kekerdilan,
kelemahan,
kealpaan,
dan kesilapan dirimu.....

wahai diriku...
ketahuilah...
hatimu itu keras,
khusyu'mu kurang dalam
syukur dan redhamu

wahai diriku...
dalam rancak kau menyiram taman hati insan lain
kau terlupa membaja taman hati dirimu sendiri,
agar ianya sentiasa segar dalam hubungan dengan Allah,

wahai diriku....
adakah kau merasa terpikul dengan amanah ad-deen ini
tidakkah engkau tahu kau di bawah perintah-Nya
kenapa kau perlu mengeluh......

wahai diriku,
seringkah kau mencari jalan...
agar dapat kau hadiahkan sesuatu pada-Nya....
diriku..terlalu banyak kurang dan salahmu,
diriku..tunaikan solatmu dalam khusyu' dan tenang
muhasabahlah dirimu dikala sunyi...
selamilah kalam2 al-Quran yang kau perjuangkan...
padanya ada bekalan untuk kau terus menongkah bahtera perjuangan ini diriku,......

wahai diriku....
bagaimana pula dengan amalan sunat mu....
sesungguhnya diriku...
amalan sunat ada jalan yang hampir untukmu berkasih sayang dengan tuhanmu....
pada qiamulail di keheningan malam..
bersama bisikan doa dan munajat mu....
diiringi esak airmata keinsafan dan keikhlasanmu.....
kau akan temui kemanisan taqarrub dibawah duli kebesaran-Nya.....
disitu ada bekalnya.....

wahai diriku.....
lazimlah awal dirimu dengan al-Mathurat.....
pasti kau akan mengenal siapa dirimu sebagai daie....

wahai diriku.....
pada tawadhu'.....
pada ukhwah fillah....
pada infaq fi sabillah....
pada muhasabah diri....
pada zikir selawat....
adalah ketenangan dan kekuatanmu wahai diriku.....

wahai diriku...
ketahuilah bahawa hanya hati yang hidup sahaja....
yang bisa memberikan nafas kepada hati yang mati....
hati yang turut mati...
tak mungkin menyembuhkannya hati yang sakit....
apatah lagi menghidupkan hati yang mati.....

wahai diriku.....
amanahlah kau dihadapan manusia
kerana kedaulatan Tuhanmu
namun rasalah kekerdilan dirimu dihadapan kudrat dan iradat-Nya....

wahai diriku...
PASAKKAN KEYAKINANMU UNTUK SATU PERUBAHAN
kalu bukan hari ini....bila?
kalu bukan sekarang...bila?

~wahai diriku.....
~sibukkan dirimu dengan kebaikan...
supaya kau tidak disibukkan dengan kebatilan~
~sayanglah dirimu....wahai diriku~
~hariz^m~

Sunday, August 10, 2008

mimi kau pergi jua.....

bila memandangnya....aku teringat akan dirimu...wahai mimi kucingku............





Inilah dunia....


setiap pertemuan ada perpisahan,


hakikatnya,


perkampungan disanalah yg kekal abadi....




cerita ini ku tulis tanda ingatanku pada kucing kesayanganku mimi.....


mimi, kau pergi jua....


aku merelakan pemergianmu


walaupun hatiku terpaksa,


kerana megenangkan kematianmu yg tragis...


kau ditabrak manusia rakus,


tanpa belas kasihan,


kerana kau hanya binatang tak boleh berkata2...


kau menghembuskan nafasmu terakhir disana...




mimi, walau telah agak lama kau pergi...


namun wajahmu masih lagi melekat difikiranku,


gerak gerimu buatku ceria dikala duka...


walau kau hanya mampu mendengar


tapi kau sangat memahami diriku...




hampir 10 tahun kita bersama,


maafkan aku mimi..


seandainya selama aku memliharamu,


aku tidak menjagamu sebaiknya..


janganlah kau mengadu diakhirat nanti


atas dosa2ku terhadapmu,


maafkan aku mimi...


tetapi jadilah penolongku nanti ya mimi....




mimi, andainya ada binatang peliharaan di syurga nanti,


aku akan memilihmu sebagai temanku..


moga kita berjumpa disana ya....




sungguh mimi, aku merinduimu


setiap sudut dirumahku,


ku melihatmu terbaring tido sperti selalu,


aku tdk mampu menahan sebak didada


aku menangis kerana mu mimi...




namun mimi, tima kasih


kerana sudi menemaniku


dalam aku menjalani kehidupan dunia ini,


bakamu akan ku jaga,


sperti aku menjaga mu,




dugaan sekecil ini pun aku sudah terasa perih


macam mn dgn dugaan yg besar...


ya Allah hnya kau yg mengetahui..


janganlah diuji hambamu ini


diluar jangkaannya..


sesungguhnya aku percaya dengan kata2Mu ya RAbb..






~mimi sayang,kita jumpa nnti ya~


Saturday, August 9, 2008

aku ingin menjadi sperti dia....

aku ingin menjadi sperti dia,
seorang mujahidah luar biasa,
lantang bersuara menegakkan yang hak dan yg batil...

aku ingin menjadi sperti dia,
sentiasa berhekmah bila berbicara,
peribadinya sudah cukup menggambarkan segala,
buat manusia teringat pada Pencipta

aku ingin menjadi sperti dia,
sentiasa ceria walau dugaan melanda,
kerana baginya setiap yg berlaku ada hikmahnya...
Allah jua tempatnya mengadu....

Namun dia juga manusia biasa,
ada kelebihan dan kelemahan,
tanda dia juga adalah hamba biasa,
kudoakan istiqamahnya dalam perjuangannya...
kudoakan kebahagianya dunia dan akhirat...
kudoakan ku juga mampu menjadi sepertinya....

Allah jua yang mengetahui...sedangkan aku tidak mengetahui....

Sememangnya dalam diari seorang pejuang,
tiada masalah yng tdk merumitkan,
ujian yng tdk melemahkan,
dugaan yng tdk menyusahkan,
bahkan itu semua dijadikan batu lonjatan,
untuk lebih hebat....

pejuang tepu dengan dugaan...
cuma sesekali airmata merembes menerjah pipi,
lambang kekerdilan kudrat hamba,
berdepan dengan belaian Pencipta,
sebagai tanda ingatanNya,

~terus senyum walau payah dan susah diuji~
~hanya dengan Taufik dan HidayahMu sahaja yang dapat membimbingku ya Allah~

maaf ku pinta....


lama dah tak post tulisan kat blog ni....mungkin malas atau kekangan masa yg tak mengizinkan....

hari2 yang dilalui, rasanya sungguh penat dan meletihkan...kalu dulu senang ke sana ke mari naik PGV kini terpaksa jalan kaki...tarbiyah dari ILLAhi, aku terima dengan redha....

nak je rasa berhenti dari semua ni, tapi...aku tahu ini semua perancangan dari ya RABB, aku kena teruskan perjuangan ni...walau perih...walau terseksa...

mungkin sahabat2 perasan yg ana sekarang dah jarang datang meeting...semua meeting la MPP ke, yang lain2 lagi la...ana nak mintak maaf sekiranya ada yang terasa hati, terbeban ke dengan sikap ana ni...mungkin sahabat2 anggap ana sedang problem sekarang ni.....ana tahu amanah yg ana pikul sekarang...dan ana cuba lakukan yg ana termampu...ana tak suka dipaksa...

ana pun tak da jawapan atas sikap ana ni.... mungkin ana belum kuat lagi, dan masih mencari penyesuaian diri dengan apa yang ana lalui kini.....kerana ana masih baru dalam bidang kesibukkan yg "melampau" ni...

ana tidak harapkan bantuan sesiapa tapi cukuplah sokongan sahabat2 semua.....

~satu rintihan~

p/s pd gayah, tima kasih atas segala pertolongan, ej sgt menghargai..ej harap gyh dapat terima ej seadanya, kerana soal hati hanya Allah je tau....

Saturday, August 2, 2008

ingin ku titipkan sebuah cerita
pada sesiapa yang sudi untuk membaca,

aku hanya insan biasa, yang punya harapan dan cita2,
dilahirkn dalam keluarga biasa,
tiada berharta,

sejak kecil aku punya cita luarbiasa,
namun aku tiada usaha dan daya upaya,
kerana aku daif dan sentiasa leka,....

tercampak kini aku di USM kampus sejahtera
bakal menjadi guru biasa,
namun ku tak berhenti di situ sahaja,
inginku sambung jadi lecturer.....

banyak liku, cabaran dan dugaan untuk berjaya,
ujian itu aku anggap perkara biasa,
yang datang kerana aku sebagai hambaNya,
untuk menguji keimanan dan kesabaran,...

namun terkadang, aku sering lupa,
lupa yang dunia ini hanya sementara,
pentas lakonan semata-mata,
tempat ku bercucuk tanam segala,
agar aku dapat menikmati hasilnya di akhirat sana..

aku hanya ingin jadi orang biasa
namun aku tidak mengetahui,
sedangkan Dia lebih mengetahui,..
aku pasrah dengan apa yang aku lalui kini,
namun layakkah aku untuk bergelar daie..

Ya Allah, ku panjatkan mu doa,
ku serahkan segala urusan ku padamu,
hidupku matiku hanya untukmu,
tabahkan hati ini,
kuatkan semangat dalam diri,
tambahkan keimananku,
agar diri ini kuat untuk hadapi segala mehnah dan tribulasi
agar diri ini mampu menjadi seorang daie sejati,

moga suatu hari,
dapat ku luahkan segala yang terbeku dhati,
kerana sehingga kini hanya Allah yang mengetahui..
moga aku tetap di jalan ini,
jalan yang diredhaimu ILLAHI...

aku ingin kembali
dalam keadaan suci....
ampunkan ku ya RABB..
ampunkan segala dosaku...


~petang yang damai~
~mendamaikan jiwa yang kaco~
~menenangkan hati yang bergelora~
~aku hambaMU~