Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Sunday, August 24, 2008

fokusss!!!

hari ni tanggal 24hb 08 08,
aku baru je kembali dari kampung halaman, setelah hampir sepuluh hari aku beruzlah di kampung sendiri.....

10hari bagaikan sehari je aku rasa, belum puas lagi aku menatap wajah tenang bondaku,
wajah gigih ayahandaku...baru je sampai, aku sudah terasa rindu pada mek dan ayah......

ku pulang ke kampung untuk mencari ketenangan, mencari ruang sedikit untuk diriku dan keluarga sambil aku berfikir untuk mengatur hari2 penuh keringat aku di usm....

kini ku datang Usm, membawa semangat baru yang ku kumpul dari kata2 kedua ibubapaku yang keterima dari dugaan Allah padaku......."fokus"...itulah perkataan yang dapat aku gambarkan, menjadi titip mula yang akan ku atur bermula esok.....moga Allah permudahkan segala urusanku.....

sebelum ini aku terlalu memikirkan....
sehingga aku alpa pada janji Tuhan....
penah aku menangis teresak2 kerana terlalu memikiran sesuatu yang tidak perlu kusebut disini......seketika aku terus solat, ku panjatkan doaku... biar ALlah tunjukkan jalan....tiba2 ku rasa ketenangan menyelinap di sanubariku....dan ku buka surat cinta dari Allah....ku buka ikut hati....ku baca tafsirnya....antara bait2 kata yang kutemui....."..sesungguhnya doamu itu menumbuhkan ketenteraman jiwa bagi mereka.Allah itu maha Mendengar dan Mengetahui.." al taubah 103...aku tersentak....bukan kali pertama tapi setiap kali ku buntu pasti Surat itu lah yang ku buka, kitab suci Al-quran, kalam dari Allah dan tiap kali itulah aku menemui jawapan diatas kebuntuan ku......terima kasih ya Allah...kerana sudi memujuk diri ini......

ku baca lagi surat itu....aku menangis, menangis kerana merasakan Allah terlalu dekat denganku...aku menangis kerana aku kesal, yang aku sering lupa padaNya....tiba2 ku temui sepotong ayat yang terlalu indah, janji Allah yang pasti..."Sesungguhnya Allah membeli dari orang2 mukmin, baik diri maupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka" (al Taubah 111)....ya Allah adakah aku tergolong dari hambamu yang itu....sudikah aku menjualnya....aku tidak mengetahui....tapi Allah yang lebih mengetahui apa yang ada dalam hatiku.....

bermula detik itu....ku kumpul kekuatanku..ku tak ingin berpaling lagi, tapi aku harus meneruskan sisa2 yg berbaki......dan kini ku bawa kesini....moga ku istiqamah dengan semangat ini, moga ia tidak hanya semangat....tapi aku mampu utk realisasi, untuk menterjemahkan dalam diary hidup aku...

aku perlu fokus.....jangan biarkan anasir2 luar mempengaruhi hidupku....aku perlu yakin...yakin dengan janji Allah, yakin dengan perancangan Allah....aku perlu sabar, sabar dengan dugaan yg dtg menyinggah....aku perlu kuat,kuat untuk melawan nafsuku.....

"ya Allah aku berlindung padaMu dari hasutan syaitan laknatullah"

~semangat baru ku~

2 comments:

Arif Wahab said...

puitis giler ayat..huhuhu
pepun...aku stil kurang faham..dan kefahaman aku masih tak mampu nak memahamkan kata2 hg...
bukan dr segi ayat..tapi dr segi msg...
mungkin kerana aku bukan kamu...dan kamu bukan aku...
2 hati lahir dr dunia yang berbeza...
yg xmungkin akan saling memahami...
dan xmungkin saling mengerti...

dan mcm yg aku penah kata dulu...
kamu bukan seperti yang aku jangkakan aku kenal dahulu...

HaRiz^M said...

hanya org yg tulis je paham....buat paham2 je la....