Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Monday, December 7, 2009

Mampukah aku Tuhan...


Selama hampir dua bulan aku berada di Sarawak, mengharungi kehidupan sebagai seorang guru baru biasa…walau belum lagi mula mengajar…namun bahangnya makin hari, makin aku terasa….

Kalu masa praktikal, gugup ketika di “observe” oleh pensyarah…sekarang aku gugup menggalas pelbagai tanggungjawab…mampukah aku Tuhan….

Aku sering tertanya pada diri, mampukah aku melakukan semua itu…cukupkah ilmu aku untuk aku persembahkan kepada pelajar2ku nanti…mampukah aku menjadi guru pujaan mereka…mampukah aku mencipta kejayaan pelajar2ku…mampukah aku……

Bila aku kenangkan kembali….zaman persekolahan aku dulu sudah pasti agak berbeza dengan zaman persekolahan sekarang, dan pastinya aku masih ingat cirri-ciri guru yang menjadi pujaanku sehingga kini…yang telah banyak berjasa padaku sehingga aku mampu untuk mengikut jejak langkahnya sekarang….Namun tidak pernah aku sangka…peritnya menjadi seorang guru…


Setakat yang aku tahu, kini aku diamanahkan untuk mengajar subjek fizik tingkatan 5, mathematic tingkatan 5 dan matematik tambahan ting 4…selain itu menjadi guru kelas ting 4.. bagi seorang yang baru seperti aku, sudah pasti aku sedikit terbeban kerana tangunggjawab besar memegang kelas peperiksaan….tak ditambah lagi dengan jawatan2 lain yang bakal aku pegang nanti…Guru oh Guru, susahnya menjadi seorang pendidik….

Namun aku tahu, aku akur, aku benar2 pasti..yang Allah sedang mengujiku…Allah tahu kemampuanku…dan aku berpegang pada janjiNya…Allah tidak akan membebani sesorang itu diluar kemampuannya….jadi aku mesti teruskan perjuangan ku, kerana ini cita2 ku semenjak dulu…dan aku pasti pengalaman alam persekolahan ku dulu pasti akn banyak membantu diriku disini…kerana pada masa dahulu, aku juga dalam kalangan mereka….

Apapun berlaku, aku akan cuba sedaya upayaku, menjadi seorang pendidik yang benar2 mendidik…dan semoga Allah sentiasa merahmatiku, dan menjadikan perjuanganku ini jihad untukku…semoga ilmu yang kusampaikan menjadi saham untukku sampai akhirat kelak…ameen



"aku yang mengharap"

HARIZ^M

0 comments: