Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, October 8, 2008

Nama, Rupa dan Hakikat

Setiap perkara mempunyai nama, rupa dan hakikatnya.
Satu perkara yg hanya ada nama maka ia tdk akan mendatangkan faedah atau kesan.

Jika menyebut api, maka itu bukanlah api, tetapi percakapan tentang api.
Percakapan tentang api bukanlah api dan ianya tdk akan mendatangkan faedah walaupun kita bercakap tentang api berjuta kali.

Jika kita lukiskan gambar api, maka itu juga bkn api, tetapi itu adalah rupa api. Rupa api tdk akan memberi kesan panas kepada kita. Ianya tdk akan mendatangkan kesan panas kpd sesiapapun yg menyentuhnya.

Api yg kecil tetapi ianya adalah api,maka ia blh digunakan utk membakar kayu api dan seterusnya blh digunakan utk memasak makanan atau memanaskan badan. Jika api itu api maka ia tentu merah menyala dan ia mesti panas. Jika ia hanyalah rupa api, maka ia tdk akan panas dan ianya tdk akan blh digunakan utk memasak makanan atau memanaskan badan.

Perkataan dan rupa tidak mendatangkan faedah sepertimana perkataan dan rupa api. Kita mesti mendapatkan hakikat api. Kita mesti mendapatkan api yg betul. Api yg betul mesti panas dan blh digunakan utk memasak makanan. Jika api itu tdk panas maka iu bknlah api.

Warna atau rupa gula adalah putih. Gula mempunyai rasa yg manis dan jika ia dimaskkan ke dalam secawan teh, maka teh itu akan menjadi manis. Jika`gula' itu mempunyai rupa spt gula tetapi ia tdk manis, maka sudah tentu ianya adalah bkn gula. Ia mungkin kaca atau garam.

Setiap perkara mempunyai nama, rupa dan hakikatnya. Agama juga mempunyai nama, rupa dan hakikatnya. Nama dan rupa agama adalah mudah utk dilaksanakan, tetapi ianya tdk mempunyai kesan dan faedah yg telah dijanjikan oleh Allah SWT. Kita blh memberitahu semua manusia bahawa agama kita aadalah agama Islam dan nama kita adalah nama orangIslam, tetapi itu tdk bermakna bahawa kita mempunyai hakikat agama Islam di dalam diri kita.

Untuk menzahirkan rupa Islam kita blh menukar pakaian kita kepada pakaian Islam. Kita blh melakukan srta merta. Tidak perlu mengambil usaha yg lama untuk mengubah rupa kita kepada rupa Islam. Di dalam beberapa mingu kita blh mempunyai janggut, berserban dan memakai jubah yg panjang. Kita akan kelihatan seperti seorang yg beragama.

Pakaian kita boleh mirip dgn pakaian Nabi s.a.w. Apabila kita blh bercakap tentang agama , membaca Al-Quran dgn baik dan blh berbahasa Arab, maka kita tentu akan kelihatan seperti org yg mempunyai agama yg sempurna.. jika org lain menyangka bahawa kita mempunyai agama tetapi kita sendiri tidak beranggapan begitu maka itu adalah kurang bahaya. Apa yg lebih bahaya adalah apabila kita telah menyangka bahawa diri kita telah mempunyai agama yg sempurna.Apabila kita mempunyai perasaan seperti ini maka kita tidak akan berusaha lgi untuk membawa hakikat agama yg sebenarnya di dalam diri kita.

Pakaian, serban dan janggut kita telah membuatkan kita menyangka bahawa kita telah ada agama. Pada hakikatnya kita baru mempunyai rupa agama tetapi agama yg sebenarnya belum masuk lagi ke dalam diri kita.Usaha yg menekankan kepada rupa agama dengan memberikan kepentingan kepada pakaian, janggut, serta purdah tdk akan boleh bertahan lama.Apabila dilanda dengan dugaan atau ujian daripada Allah SWT segala rupa agama itu akan hilang dalam sekelip mata..

kita boleh menukar rupa kita kepada rupa agama apabila kita mendengar ceramah agam yg bersemangat. Kita tidak boleh mendapat hakikat agama hanya dengan mendengar ceramah agama. Ceramah agama yg bersemangat akan dapat menimbulkan keinginan di dalam diri kita untuk mendapatkan agama.

Untuk hakikat agama datang dalam kehidupan kita, kita perlu membuat kerja agama dengan cara betul dan dengan bersungguh-sungguh. Usaha untuk mendapatkan hakikat agama akan mengambil masa puluhan tahun.Hakikat agama tidak akan datang dengan tiba-tiba di dalam beberapa hari. Hakikat agama akan datang perlahan-lahan.

Sebelum hakikat agama datang dalam kehidupan, kita perlu mendapatkan hakikat iman. Untuk mendapatkan hakikat iman, sahabat-sahabat Nabi s.a.w. telah mengambil masa membuat usaha mempertingkatkan iman selama lebih kurang tigabelas tahun. Setelah sahabat-sahabat Nabi s.a.w. mendapat hakikat iman maka barulah hakikat agama datang di dalam kehidupan mereka.

Amalan agama yg pertama datang dalam kehidupan mereka adalah solah.Walaupun kita ingin membawa agama yang sempurna di dalam kehidupan kita tetapi kita telah lupa untuk berusaha mendapatkan asas agama iaitu hakikat iman atau hakikat kalimah Lailahaillallah. Usaha yg kita buat pada masa ini hanyalah untuk meniupkan keinginan kepada agama, menimbulkan kesedaran bahawa agama itu, penting dan menimbulkan fikir tentang pentingnya iman dan agama. Segala kuliah, forum, ceramah dan muzakarah yg kita adakan hanyalah untuk maksud ini. Selepas kuliah dan ceramah, keinginan dan semanagat kepada agama semakin bertambah tetapi oleh kerana `usaha' tidak dibuat dan masa tidak dilapangkan untuk membuat usaha maka amalan agama hanya tinggal di dalam semangat,fikir, risau dan keinginan sahaja.

Kesan dari ceramah dan kuliah agama yang bersemangat , kita akan mendapat rupa atau bentuk amalan agama tetapi bukan hakikat agama.Agama dikatakan mempunyai hakikat hanya apabila amalan agama itu mendatangkan kesan dan faedah kepada yang mengamalkannnya. Kesan atau faedah dari amalan agama yang mempunyai hakikat atau `roh' seperti solah ialah solahnya boleh menarik bantuan Allah SWT serta boleh menyelesaikan semua masalah dunia dan akhirat.

Solah yang mempunyai hakikat akan menyebabkan keinginan untuk melakukan maksiat berkurang.Apabila solah mempunyai hakikat maka ia dapat mencegah kita dari melakukan dosa dan maksiat. Apabila kita hanya mempunyai rupa dan amalan agama, maka ianya tidak akan memberi faedah kepada kita sepertimana rupa api tidak akan member faedah kepada kita sehinggalah rupa api itu bertukar menjadi hakikat. Jikalah rupa amaln agama tidak boleh memberi faedah di dunia tentulah ianya tidak boleh mendatangkan faedah di akhirat.

Apakah faedah solah apabila solah itu ada hakikatnya?

AllahSWT berfirman yg bermaksud:`Mohonlah pertolongan dengan sabar dan solah. Sesungguhnya itu beratkecuali mereka yang kusyuk hatinya.' (Al – Baqarah:45)

Allah SWT berfirman lagi yg bermaksud:`Sesungguhnya solah itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar' (Al-Ankabut: 45)

Jika solah kita tidak boleh mendatangkan faedah sepertimana dijanjikan oleh Allah SWT, maka solah itu hanyalah rupa sahaja. Ia belum mempunyai hakikatnya. Kita perlu berusaha untuk mendapatkan solah yang dikatakan solah oleh Allah SWT . Bersolah sahaja tidak mencukupi. Kita perlu mendapatkan hakikatnya, barulah solah itu memberi kesan dan faedah kepada kita di dunia dan akhirat.


"Petikan dari buku "Enam perkara asas kecemerlangan diri" karangan DrNasoha."

0 comments: