Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Sunday, July 20, 2008

Tips nak interview

Ramai yang dah habis belajar, mungkin masa ni tengah mencari-cari peluang pekerjaan.
Ana nak berkongsi tip-tip yang mungkin boleh diamalkan untuk sesiapa yang firts time nak p interview, ini pun ana ambik dari sahabat ana jugak....moga dapat sedikit membantu sesiapa yang memerlukan.....

Persediaan

1. Selidik seberapa banyak yg dapat tentang pekerjaan yg anda pohon itu. Sumber2 yg boleh membantu anda ialah:
* guru2 kerjaya di sekolah
* Kaunselor kerjaya
* Pegawai Bimbingan Kerjaya di Perkhidmatan Pekerjaan, Kementerian Buruh dan Tenaga Rakyat.
* Mereka yg bekerja di dalam pekerjaan yg dipohon.
* Bahan2 penerangan kerjaya yg boleh didapati dari pelbagai jabatan, firma dan perpustakaan.
* Ibubapa, saudara mara dan rakan.

2. Selidik samada anda mempunyai kelulusan akademik dan kelulusan2 lain sebagaimana yg dikehendaki bagi pekerjaan yg anda pohon itu. Jgn semata2 bergantung kepada nasib.

3. Jika anda ditemuduga bagi sesuatu pekerjaan yg berkehendakkan pengetahuan atau latihan khas, anda mungkin disoal tentang perkara tertentu yg berkaitan ataupun diberi 1 ujian utk menilai pengalaman, kemahiran, sikap serta kecekapan anda. Dalam hal seperti ini adalah berfaedah jika anda mengkaji semula perkara2 berkenaan sebelum menghadiri temuduga.

4. Anda hendaklah mengambil tahu tempat, tarikh dan masa temuduga akan diadakan dan hendaklah berada di tempat temuduga itu 10 minit sebelum temuduga itu dimulakan. JANGAN SEKALI2 DATANG LAMBAT.

5. Anda pakailah pakaian yg sesuai, kemas dan bersih. Jangan memakai pakaian yg terlampau berwarna-warni atau menjolok mata, berselipar, menggunakan minyak wangi dan alat solek yg berlebihan.

6. Kuku jari anda hendaklah bersih. Rambut hendaklah pendek bagi lelaki. Bagi perempuan, hendaklah kelihatan kemas. Kasut anda hendaklah bersih.

7. Apabila anda menjawab sesuatu iklan pastikanlah pemohonan anda itu mengandungi segala butir2 yg tertentu seperti yg dikehendaki di dalam iklan itu. Bersedialah menjawab soalan2 dgn iklan dan kandungan suran pemohonan anda itu.

8. Bawalah bersama2 anda sijil2 asal sekolah dan universiti, dokumen2 asal dan surat akuan asal utk disemak oleh majikan/penemuduga. Susunlah dokumen2 ini mengikut susunan yg dikehendaki dan janganlah digulung. Adalah dicadangkan dokumen yg terbaru diletakkan di hadapan.

9. Apabila dipanggil masuk ke dalam bilik temuduga, anda hendaklah mengetuk pintu terlebih dahulu sebelum memasuki bilik temuduga itu. Janganlah merasa gentar, masuklah denganhati yang tenang serta penuh yakin.

10. Sediakan nama dan lain2 butir mengenai 2 orang yang benar2 mengenali anda tetapi bukan saudara-mara anda, yg akan memberi perakuan terhadap diri anda. Eloklah jika anda mendapatkan keizinan dahulu daripada mereka.

bersambung......

0 comments: