Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Monday, July 21, 2008

Tips Interview 2

Tip mengurangkan gemuruh ketika temuduga
***************************************

GEMBIRA dan panik menyerang anda sekaligus,

ketika surat panggilan temuduga sampai ke tangan anda.

Seterusnya, anda berfikir, baju apa yang patut dipakai,

apa yang perlu dijawab ketika sesi temuduga,

bolehkah anda melakukan kerja tersebut,

atau bolehkah anda meyakinkan bakal majikan supaya menerima anda?


Jangan bimbang. Ana berikan beberapa tips untuk mengatasi kebimbangan anda.


Temuduga adalah asas pemilihan pekerja. Anda menghantar borang permohonan, dipanggil untuk sesi temuduga dan sekarang terpulang kepada anda untuk memberikan keyakinan kepada bakal majikan anda. Jika anda berjaya melepasi temuduga tersebut,

bermakna anda akan berjaya melepasi temuduga kedua dan seterusnya sehingga anda diterima bekerja.


Berjaya beroleh panggilan temuduga bererti anda berada di pertengahan jalan dalam usaha mendapatkan kerjaya idaman. Para penemuduga sebenarnya mengharapkan kejayaan anda kerana mereka benar-benar berharap anda akan mengisi kekosongan di syarikat mereka.


Temuduga bukan suatu penyiasatan seperti polis menyoal pesalah. Berkelakuan seperti orang dewasa, bukan mangsa. Penemuduga sendiri bukanlah orang yang sempurna. Jika anda melakukan kesilapan, lupakan hal itu dan teruskan langkah. Untuk berjaya dalam sesi temuduga, anda harus memahami emosi dan keadaan semulajadi.


Bagaimana anda mengatasinya sama penting dengan apa yang anda katakan.


Persediaan Mental

****************


Persediaan adalah kunci kejayaan.


*Pastikan anda tahu apa yang akan ditawarkan kepada majikan.

*Pastikan anda tahu apa yang dikehendaki bakal majikan.

*Dapatkan maklumat mengenai syarikat tersebut.

*Kenalpasti soalan yang bakal ditanya dalam sesi temuduga.

*Siapkan diri sendiri, berfikiran positif, bersemangat, semulajadi dan jujur.


Umumnya dalam sesi temuduga, pemohon akan ditanya soalan yang hampir serupa dan ia akan dinilai berdasarkan kriteria pekerjaan yang dipohon. Jadi berusahalah untuk memenuhi kriteria yang dikehendaki dan bersedia menjangkakan soalan yang bakal dikemukakan.


Jika anda berhadapan dengan panel penemuduga yang terdiri daripada dua atau lebih penemuduga, jangan panik. Bersikap tenang dan ini akan memudahkan panel penemuduga berkomunikasi dengan anda.


Tingkahlaku semasa temuduga


1. Semasa hendask masuk ke bilik temuduga JANGANLAH gentar. Buatlah seperti biasa saja. Ucapkan "selamat pagi" atau "selamat petang" mengikut pada keadaan waktu. Ini nanti akan memberi perasaan mesra di antara anda dan penemuduga.


2. Janganlah hulurkan tangan anda utk berjabat tangan selagi penemuduga itu tidak berbuat grakan dahulu yg ianya hendak berbuat demikian. Jelaskan kepada penemuduga prinsip anda jika anda tidak mahu berjabat tangan dengannya.


3. Janganlah anda duduk selagi tidak disuruh. Apabila anda disuruh duduk, ucapkan terima kasih dan duduklah dgn sempurna serta tegakkan badan.


4. Jangan anda cuba hendak mengalihkan kerusi yg disediakan itu.


5. Jangan anda letakkan barang2 atau tangan ataupun siku anda di atas meja penemuduga itu.


6. Jangan goyang2kan kaki ataupun menggerakkannya di sana sini. Jangan pula anda cuba hendak membaca surat2 dan lain2 kertas di atas meja penemuduga itu.


7. Biarkan penemuduga itu memulakan temuduga.


8. Janganlah anda menjawab soalan2 dgn tergopoh-gapah. sebaliknya jawablah dgn tenang dan jelas serta mudah didengar. Jawapan yg anda beri itu hendaklah tepat. Anda tidak harus bercakap panjang lebar dan menggunakan bahasa kasar.


9. Apabila bercakap pandanglah ke muka penemuduga itu. Jika ahli2 panel yg menemuduga itu lebih drpd seorang maka arahkan jawapan2 anda kepada Ketua Panel. Beliau biasanya individu yg duduk di tengah.


10. Gunakan perkataan seperti Tuan atau Puan pada orang yg tertentu dari masa ke semasa tetapi jgnlah selalu menggunakannya.


11. Jangan menyampuk semasa penemuduga itu sedasng bercakap dang jgn sekali-kali berbalah dgnnya.


12. Jangan merokok atau mengunyah apa2 di dalam mulut.


13. Jangan sekali-kali mengeluarkan kata2 yg tidak benar semasa dlm temuduga. Jika anda berbohong, anda akan terjerat akhirnya.


14. Jika anda tidak tahu jawapan yg disoal itu, janganlah cuba hendak berbohong ataupun mendiamkan diri sahaja, kerana ini akan melemahkan peluang anda. Eloklah anda bercakap terus-terang yg anda tidak tahu jawapannya.


15. Bersedia memberitahu penemuduga tentang keluarga anda, persekolahan, kegemaran dan aktiviti anda. Jangan bercakap melebihi dari apa yg sepatutnya.


16, Jangan berbincang apa2 masalah peribadi anda semasa temuduga.


17. Jika anda pernah bekerja dahulu, berilah keterangan dgn ringkas dan tepat berkenaan dgn pekerjaan.


18. Jangan sekali-kali anda cuba hendak mencela bekas majikan anda.


19. Nyatakan kelayakan dan kelulusan anda yg benar, tetapi janganlah membesar2kan perkara itu.


20. Anda hendaklah mengetahui serba sedikit akan tugas2 yg bersabit dgn pekerjaan itu, masa yg dijangka kena bekerja dan gajinya yg dibayar pada permulaan.


21. Bersedialah utk memberitahu kadar gaji yg anda inign. W/bagaimanapun biarlah penemuduga itu mengemukakan perkara itu terlebih dahulu.


22. Jika penemuduga tidak menyatakan tarikh yg sepatutnya anda mengetahui keputusan temuduga itu, eloklah anda bertanya supaya anda boleh dtg lagi ke pejabatnya utk mengetahui keputusan itu. Jika ia bersetuju tanyakan tarikh dan masa yg sesuai baginya.


23. Biarkan penemuduga itu menamatkan temuduga.


24. Anda boleh meminta kebenaranutk menanyakan beberapa soalan. Temuduga merupakan komunikasi 2 hala.


25. Ucapkan terima kasih kepada penemuduga kerana memberi peluang kepada anda menyertai temuduga itu. Nyatakan harapan anda agar diberi peluang utk bekerja di organisasi tersebut.



p/s: begitulah berakhirnya tip-tip temuduga yang dapat dikongsi bersama, banyak betul perkataan jangan, tapi tak pa, jangan gagal dalam interview sudah, huhu, ok g.luck to all candidates who are going to be interviewed.

0 comments: