Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Monday, July 12, 2010

Sewaktu ketika aku seorang pelajar....

aku start citer
Masa aku form3...
aku jadi minah rempit...
huhu..p sekolah aku naik motor honda..
fuh rempit...7.20+ pagi baru turun dari umah,..
10minit kemudian sampai sekolah,..cun2 orang tengah baca doa aku sampai...
tapi aku p rempit g sekolah je tau...

motor tu banyak berjasa pada aku...
emmm jasa motor tu jugak la aku dapat PMR 5A2B2C..
time tu mmg aku dah puas hati dah dgn result aku tuh...
maklumlah..dulu2 aku mmg malas belajar...

masuk form4..
aku still rempit..huhu
tapi seminggu selepas itu..
aku ditahan oleh pak polisi da...
dengan motor2 aku kena angkut masuk balar...
nasib baik aku tak ditahan reman...
time tu mmg sedih gila...
mcm mn nak p sekolah ni....
seminggu gak motor aku dalam lokap...
kesnya sebab takda lesen dengan tak pakai topi keledar..huhu
mmg patutpun aku kena tangkap...
haha....

sementara itu...
disebakan result PMR aku ni kira cantik la jugak..
aku dimasukkan di kelas 4 Gemilang (4sains1)
ambik semua subjek kritikal...
emm semua benda baru bagi aku...

sambung balik yg motor tadi...
disebabkan sudah serik nak naik motor
aku pun p sekolah dengan ayahandaku..
kebetulan ayahanda lalu jalan yg sama..
baliknya aku naik bus(paling tak suka tunggu bus!buang masa aku je)
masa tu timbul kesedaran dalam diri aku nak belajar sungguh..
entah mengapa aku tiba2 lak jadi terlebih rajin(serius i cakap lu..)
masa bonceng sekolah dengan ayahanda ku...
aku mesti baca nota kecik atas motor..
sayu bila ingat balik...
bila dah sampai sekolah,,
salam dengan ayahanda buat aku kuat utk belajar..

emmm...aku pegang pada kata2 cikgu aku..
bukan senang nak senang
dan bukan susah nak susah...

ujian pertama form4
aku paling gembira...
apa tak nya...
i dapat no 1 u dalam semua2 pelajar tu..
tak pernah g dalam hidup tu...huhu
start dari itu...
aku berazam tak akan ada org dapat ambik tempat aku tu...
disebabkan azam tu la aku mmg belajar sungguh2..
kalu exam tu mmg 3-4 pagi jugak aku tido...
emm alhamdulillah sepanjang 1tahun itu akulah yang memegang taktha itu...
(bukan bangga tapi puas)

naik form 5..
masih lagi aku membonceng ayahandaku..
aku tidak memilih utk tinggal diasrama
kerana rumahku sudah cukup selesa utk belajar
ibu dan ayahku mmg sgt memahami...
merekalah sumber ilhamku...
kerjaku dirumah hanya belajar...
mmg jarang sekali aku turun ke dapur..
semua hidangan sudah terhidang (itu pasal tak pandai sgt masak sekarang...hehe...)
hidupku masa tu hanya berkisar tentang aku dan buku...
pasal cinta?..
masa tu mmg aku tak layan cinta2 ni
walau dalam hatitu ada rasa..
tapi keinginanku untuk berjaya itu lebih kuat...
aku jadikan buku itu cintaku...
emmm takhta no 1..mmg takda sape yang boleh rampas..sampai SPM tiba....


Bila dikenangkan kembali kisahku masa menghadapi SPM
memang sayu je rasa hati..
namun itulah pengorbanan...
kebetulan masa aku SPM..tengah Puasa
aku mmg pegang pada prinsip..
jika aku belajar lebih..aku dapat lebih...
sebab ALlah tahu setakat mana usaha aku...
setakat itulah Dia akan balas...
emmm jadi masa SPM tu kalu ada paper esok...
mmg malam tu aku tak tido...terus sambung dengan sahur dan subuh,,,
peliknya..masa ambik exam,,,mmg aku tak ngatuk,,,tp penuh yakin...

ingat lagi masa nak exam bio...
malam tu mmg aku buat hafalan habis2an
mulut aku bercakap, telinga aku mendengar, tangan aku menulis(itu cara hafalan yang bagus ya murid2 ku, tiru gaya cikgu nii..)
sampai mak aku pun tak boleh tido, duk dengar aku menghafal...

pendekkan citer, masa nak ambik exam SPM, aku dah nangis esak2 dah kat umah,,malam tu mmg aku tak boleh tido, aku buat solat hajat semoga Allah makbulkan doaku...mak aku cakap, sabar,,pergi dulu ambik result....

SubhanaAllah, maha suci, Allah sahaja la yang tahu perasaan aku ketika itu...terlalu byk perkara yg bermain dikepala...yg kelakarnya aku tak tau pulak aku ada hutang dgn sekolah, slip SPM aku kena tahan...namun begitu...dapat aku selesaikan disitu jugak sebab aku dapat special punya layanan...sebab apa...Sebab aku telah mendapat 8A1B..fuh targetku tercapai...alhamdulillah..dan paling mengembirakan kerana aku adalah best student sekolah aku tuh...

mak dan ayah orang yg paling gembira menerima berita itu...tidak sia2 pengorbanan mereka..tidak sia2 usahaku...



P/s: sekadar coretan masa silamku...buat tatapan anak2 muridku, anak2ku nanti...tidak mudah untuk berjaya, tidak susah jugak untuk gagal...

0 comments: